PL
EN

Czerwona Trawa

Czerwona Trawa

 Recenzje

premiera: 11 lipca 2009, Teatr Wybrzeże, Gdańsk

reżyseria:
Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl
choreografia i wykonanie:
Katarzyna Chmielewska, Tatiana Kamieniecka,
Ula Zerek, Leszek Bzdyl, Radek Hewelt
muzyka:
Mikołaj Trzaska
 

scenografia: Maciej Chojnacki
video: Kamila Chomicz / w sekwencji video: Cezary Rybiński
światło: Michał Kołodziej

produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska
 

 
Katarzyna Chmielewska:
Po przeczytaniu jakiejkolwiek książki Borisa Viana rzeczywistość nie jest już taka sama. Jego surrealistyczna wizja jest tak pociągająca i otwierająca, że chciałoby się w niej przebywać i trwać, pomimo goryczy i bliżej nieokreślonego smutku. Być jak pies Senator, któremu do pełni szczęścia brakuje tylko Łapiti, albo jak Lil, która posiada dwa specjalnie tresowane chrabąszcze do robienia manicure, albo tańczyć hit Diuka Ellingtona pt. „przeleć mnie”.
 
Leszek Bzdyl:
1) to książka mojego życia - przeczytałem ją po raz pierwszy mając 22 lata i jakoś utożsamiłem się z Wolfem (wpłynęło to zapewne na mój stosunek do rzeczy i do świata),
2) jak się coś zbyt mocno kocha, to się ślepnie i traci się dystans,
3) my tu będziemy tańczyć a przecież cały urok Viana w języku - zatem powinniśmy znaleźć podobny urok w ruchu,
4) z tego, co powyżej wynika, że musimy zacząć z Vianem, ale potem przed nim czmychnąć i zagrać autonomiczne, spełniające się samo w sobie przedstawienie.

Galeria

z prasy:

Dada przeniosło na scenę atmosferę powieści w sposób całkowicie wolny od mimetyzmu. Czerwona trawa pozwala widzom jej doświadczyć: to świat pogmatwanych damsko-męskich relacji, zmysłowych kolorów i smaków, przesycony surrealistycznym nastrojem. Ponadto głęboko refleksyjny, choć ani na moment nie wpadający w patos. To słodko-gorzka sztuka, która nie chce być traktowana ze śmiertelną powagą – domaga się od odbiorców uznania jej prawa do niezobowiązującego istnienia tu i teraz.
Regina Lissowska, Teatr
 
Jest to spektakl - w pozytywnym tego słowa znaczeniu - bezpretensjonalny, z nieśpiesznie następującymi po sobie wydarzeniami, przepełniony radosną erotyką. W "Czerwonej trawie" silnie obecna jest typowa dla Dady ironia. Nie przybiera ona jednak ostrego charakteru - jest raczej spojrzeniem z przymrużeniem oka na siebie samych,czy na teatralną relację aktor-widz. (…) Ważny element przedstawienia stanowiła doskonała, momentami sentymentalnie "trącąca myszką" muzyka Mikołaja Trzaski, udanie przeplatająca motywy jazzowe z wpadającą w ucho elektroniką. Mirosław Baran, Gazeta Wyborcza Trójmiasto Świetna muzyka, ciekawy zamysł reżyserski, piękno ruchów ciała oraz doskonała choreografia, czyli wszystko to, czego sztuki taneczne potrzebują. Lepiej o stosunkach międzyludzkich ze szczyptą subtelnego erotyzmu mówić się nie da.
Kamila Golik, Dziennik Teatralny
 
 

daty prezentacji:

2012
28 listopada / Dada XX, Teatr Wybrzeże - Scena Kameralna, Sopot
2 czerwca / Klopsztanga – Polen grenzenlos NRW, Tanzhaus NRW, Düsseldorf, Niemcy
1 czerwca / Klopsztanga – Polen grenzenlos NRW, Theater im Depot, Dortmund, Niemcy
13 maja / Wydarzenia Teatralnego OFF-u, CSW Zamek Ujazdowski - Sala Laboratorium, Warszawa
2011
6-7 grudnia / Teatr Wybrzeże - Scena Kameralna, Sopot 
11 października / Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Scena Otwarta, Centrum Sztuki Mościce, Tarnów
27-29 maja / Teatr Wybrzeże - Malarnia, Gdańsk
2010
8 października / Polska Platforma Tańca / CK Zamek, Poznań
5-6 października Teatr Wybrzeże - Malarnia, Gdańsk
29 czerwca / Festiwal Malta, Stary Browar, Poznań
31 maja / Dni Sztuki Współczesnej, Białostocki Teatru Lalek, Białystok
31 marca – 01 kwietnia / Teatr Wybrzeże – Malarnia, Gdańsk
27 marca / XX Olsztyńskie Spotkania Teatralne, Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
2009
12 listopada / XIII Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, CK, Lublin
8 listopada / Festiwal OKNO, Teatr Współczesny, Szczecin
3-5 listopada / Teatr Wybrzeże – Malarnia, Gdańsk
11-12 lipca / (premiera) Teatr Wybrzeże - Malarnia, Gdańsk